اخبار

شرح وظایف و مزایای استفاده از خدمات مراکز ارائه مراقبت های پرستاری در منزل

شرح وظایف و مزایای استفاده از خدمات مراکز ارائه مراقبت های پرستاری در منزل
در خصوص شرح وظایف و مزایای استفاده از خدمات مراکز ارائه مراقبت های پرستاری در منزل، با خورشید وسکویی مدیر گروه پرستاری دانشگاه گفتگو می‌کنیم:

 

لطفاً تعریف واضح و روشنی از مرکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل و حیطه‌ی فعالیت‌های این‌گونه مراکز جهت علاقه‌مندان ارائه فرمایید؟

این مراکز طبق ضوابط و مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با شرح وظایف و اختیارات تعیین‌شده، پس از اخذ مجوز از معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها، توسط افراد واجد شرایط که پرستاران دارای مدرک کارشناسی و بالاتر و حداقل 5 سال سابقه خدمت می‌باشند تأسیس و اداره می‌گردد و به ارائه‌ی خدمات غربالگری، مراقبتی، مشاوره‌ای و آموزش‌های خودمراقبتی می‌پردازند. نیروهای موردنیاز این دفاتر از بین پرستارانی که تمایل به کار در بخش غیرانتفاعی دارند تأمین می‌گردد. عمده فعالیت آنان ارائه خدمات در منزل است که به جهت وضعیت تخت‌های بیمارستانی بسیار ارزشمند است و موجب کاهش هزینه‌های درمانی می‌شود.

 

 این مراکز در چه حیطه‌هایی فعالیت دارند؟

 در سه حیطه عمومی، تخصصی و مدیریتی خدمات خود را ارائه می‌نمایند. فعالیت‌های عمومی بیشتر شامل آموزش بهداشت عمومی در سطوح مختلف جامعه متناسب با نیاز افراد و بررسی وضعیت سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است تا در صورت نیاز مددجو به مراکز بهداشتی، درمانی و مؤسسات توان‌بخشی ارجاع داده شود. یکی دیگر از فعالیت‌های مهم این مراکز مراجعه به منزل مددجویان و ارائه خدمات آموزشی، مراقبتی لازم در تمام مراحل (قبل از پذیرش بیماران و بعد از ترخیص از بیمارستان) است. همچنین به کمک این مراکز آموزش‌های لازم به‌منظور باز توانی مددجویان (کودک معلول، معلولین جسمی و روانی و سالمندان و...) در منزل داده می‌شود.

متقاضیان کار در این مراکز چه شرایطی باید داشته باشند؟

شرایط عمومی برای کلیه کارکنان مرکز شامل داشتن گواهی عدم سوءپیشینه کیفری، ارائه گواهی انجام خدمات قانونی و شرایط اختصاصی برای مؤسس مرکز، داشتن حداقل مدرک کارشناسی پرستاری و برای رئیس مرکز دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد با حداقل دو سال سابقه کار در مراکز بهداشتی درمانی و آموزشی و یا مدرک کارشناسی با حداقل پنج سال سابقه کار مفید در مراکز بهداشتی درمانی و آموزشی است که گذراندن طرح هم جزء سوابق کاری محسوب می‌شود. پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و سایر حرف وابسته به گروه پزشکی می‌توانند با این مراکز قرارداد منعقد نمایند. حق‌العمل و یا کارمزد نیز بر اساس تعرفه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که اخیراً ابلاغ‌شده است قابل دریافت است.

پروانه تأسیس و مجوز لازم جهت تأسیس این مراکز چگونه صادر می‌شود؟

پروانه تأسیس به نام اشخاص حقیقی، حقوقی، خیریه و شرکت تعاونی‌های خدمات بهداشتی درمانی صادر خواهد شد و به هر متقاضی واجد شرایط فقط پروانه تأسیس یک مرکز اعطا می‌گردد. این پروانه، پروانه قانونی است که از طریق حوزه معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پس از تصویب در کمیسیون ماده 20 معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی صادر خواهد شد.

نظارت و ارزشیابی خدمات ارائه‌شده توسط این مرکز در سراسر کشور به عهده‌ی چه ارگانی است؟

نظارت و ارزشیابی خدمات ارائه‌شده توسط این مراکز در سراسرکشور به عهده‌ی دانشگاه‌ها /دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مربوطه خواهد بود. پس از کسب موافقت اصولی از معاونت درمان دانشگاه، حداکثر ظرف مدت یک سال، متقاضیان مهلت تأسیس مرکز رادارند. رئیس یا مسئول فنی مرکز قبل از شروع بکار، باید مراتب راه‌اندازی مرکز را جهت بازدید و تأیید نهایی به دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مربوطه کتباً اعلام نماید. تغییرات نام و محل مرکز باید با هماهنگی دانشگاه /دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مربوطه باشد. در ارائه خدمات پرستاری به بیماران و مددجویان رعایت طرح انطباق برای مراکز الزامی است.

 

مهم‌ترین وظائف و خدمات پرستاری در این مراکز چه وظائفی است؟

مهم‌ترین وظایف این مراکز ارائه خدمات پرستاری ایمن به بیماران است که توسط افراد واجد شرایط، دارای دانش و مهارت کافی و مجوزهای لازم به مددجویان ارائه می‌گردد. سایر وظایف مرکز عبارت است از: خدمات مشاوره‌ای و آموزشی شامل آموزش رعایت بهداشت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، آموزش و مشاوره به خانواده جهت تأمین نیازهای عاطفی، روانی، مراقبت از نوزاد و سالمند و افراد ناتوان و کم‌توان و...

 

آیا تعداد این مرکز ازلحاظ استاندارد تابع قانون خاصی است؟

دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشورمی توانند به ازای هر 50 هزارنفرجمعیت تحت پوشش به یک مرکزمجوزتاسیس اعطا نمایند برای اینکه در سطح شهر، مراکز پراکندگی مناسبی داشته باشند دانشگاه‌ها تعداد مراکز موردنیاز را در هر منطقه شهرداری تعیین و بر اساس آن مجوز صادر می‌نمایند. برای شهرهایی با جمعیت کمتر از 50 هزار نفر مجوز دو مرکز داده می‌شود. جهت اخذ پروانه بهره‌برداری، هر مرکز باید دارای یک دفتر مستقل با حداقل فضای فیزیکی 45 مترمربع که دارای سالن انتظار، اتاق مشاوره/آموزش و سرویس بهداشتی باشد. تجهیزات اداری موردنیاز هم شامل کامپیوتر متصل به اینترنت، پرینتر، تلفن مستقل، فاکس، امکانات بایگانی، میزوصندلی وسایرملزومات است. تجهیزات پزشکی موردنیاز هم طبق آخرین ابلاغ دستورالعمل‌های مرتبط با آیین‌نامه تأسیس مرکز مشاوره ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل شامل کپسول اکسیژن، ساکشن و لوازم جانبی آن، کیف مراقبتی حاوی داروهای موردنیاز، دستگاه فشارسنج، گوشی پزشکی، ترمومتر، پالس اکسی متری انگشتی وگلوکومترو...است.

 

مراکز مشاوره‌ی پرستاری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران چه مراکزی است و نحوه‌ی دسترسی به این مراکز و اطلاع‌رسانی درزمینهٔ ی فعالیت‌های آن‌ها به چه نحوی انجام می‌شود؟

 

نام مراکز مشاوره، آدرس، شماره تماس و نام مؤسس درسایت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران بارگذاری شده است که اطلاعات لازم را در اختیار علاقه‌مندان قرارمی دهد.

 

 

۸ مرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۰۶
تعداد کلیک: ۸,۳۱۱

اظهار نظر


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500